A kriptopénzek támogatói többnyire figyelmen kívül hagyják a befektetés egy lényeges oldalát, valamint azt, hogy egy befektetés mekkora hatással lehet egy ember életére. Ebben a cikkben ezt szeretnénk kibontani.
A dolgok néha elképesztően gyorsan változhatnak. Amikor 2022-be léptünk, úgy tűnt, hogy az összes menő srác a kriptovalutákkal foglalkozik. Kedvenc hírességeink, mint Matt Damon, Tom Brady, sőt még Larry David is, úgy mutatták be ezeket az eszközöket, mint a következő nagy dobást, mint valami olyasmit, amibe egy menő sportoló vagy filmsztár is belevág – vagy éppen David esetében kigúnyolják azokat a ludditákat, akik csak lassan fogják fel ennek a dögös, új dolognak a játékmegváltó érdemeit. Mindannyian együtt nevettünk ezen, amikor az idei Super Bowl, a világ legnézettebb televíziós eseménye alatt adták le a reklámjaikat. Ki gondolta volna akkor, hogy hamarosan horrorisztikus történeteket olvashatunk majd azokról, akik nagy összegeket tettek fel erre a dologra, és most azzal szembesülnek, hogy elveszítik az otthonukat, vagy akár az öngyilkosságot is fontolgatják a kriptovaluták folyamatosan zuhanó árai miatt? Ez persze kegyetlen módon emlékeztetett minket arra, hogy a befektetés valójában abszolút nem egy bagatellizálható dolog.
A közösségi nyomás bizony veszélyes útmutató a befektetési döntésekhez! Az ilyen nyomás fokozása azonban a kriptopénz-mozgalom egyik fő módszere volt. Amikor mindenki más is együtt nevet Daviddel, akkor végül Ön is benne szeretne lenni ebben a viccben. Amikor mesés hírességek hirdetik a menő újdonságot, mi is benne akarunk lenni ugyanabban a trendben. Mindez baljósan emlékeztet az 1990-es évek végének és a 2000-es évek elejének technológiai részvénybuborékjára, amikor a pénzügyi szolgáltatóipar utoljára volt ilyen nagy számban jelen a Super Bowl-hirdetők között. Akkoriban a technológia-hangsúlyos befektetési alapok vagy a digitális szakértelmüket hirdették, vagy az online brókercégek egy fiatal, menő dolgozót mutattak, aki a tanácstalan, idősebb főnökét vezeti végig az online részvénykereskedelem folyamatán. Aztán a buzgalom gyorsan átváltott szomorúságba. A Nasdaq-index a 2000-es Super Bowl után néhány nappal tetőzött, és másfél évtizedig nem tudta visszaszerezni a csúcsot, ami sok befektető pénzügyi megtakarítását tette tönkre.
A generációs vagy életkorral kapcsolatos kártyákat kijátszani különösen elítélendő módja egy befektetési lehetőség népszerűsítésének. Láttuk ezt a technológiai buborék reklámokban, és idén tavasszal is láttuk, amikor a technológiai startup milliárdos Peter Thiel a hagyományos Wall Street-i milliárdost, Larry Finket szidta, amiért nem elég menő ahhoz, hogy a kriptovalutákat teljesebben felkarolja. Az a gondolat, hogy lemaradsz a trendről, ha nem cselekszel most, lehet, hogy divatos, de általában igencsak rossz befektetési tanács. Ahogy Warren Buffett mondja: „a befektetésben nincsenek harmadik ütések”. Annyi dobást láthat, amennyit csak akar, és a bölcs befektetők megvárják azt a kövér dobást, amelyet a legnagyobb biztonsággal a legmesszebbre tudnak ütni. Azok a hangok, amelyek azt kiabálják: "Hé, ütő! Üss!" nem a bölcs tanácsadók; ők az ellenfél csapata, vagy a befektetések esetében azok a felek, akik megpróbálnak eladni nekünk valamit.
Azonban a közösségi nyomás tovább nő, még akkor is, amikor egyre csak gyűlnek a lesújtó történetek a különböző kriptovaluták volatilis eséséről vagy éppen azok összeomlásáról. Nemrégiben a kriptopénzek támogatóinak lenyűgöző sokasága egyfajta kiáltványt készített, amelyben azt sürgetik, hogy az amerikai kormány támogassa a kriptopénzeket, és ne terhelje túlzott szabályozással ezt az erőteljes innovációt. Azt állították, hogy Amerika versenyképessége a globális piacon súlyosan gyengülne, ha ezt az innovációt korlátoznák. Véleményük szerint pénzügyi rendszerünk életképessége és globális versenyképességünk azon múlik, hogy együttesen képesek vagyunk-e hasznosítani ezt a technológiát. Amikor a Fidelity Investmentshez hasonló, elismert intézmények felsővezetői csatlakoztak ehhez a kórushoz, az azt a benyomást keltette, hogy a kripto olyan lehetőség, amelyet az USA el akar pazarolni, és hogy mindannyiunknak fel kell szállnunk erre a szekérre, hogy globális szereplők maradhassunk.
Talán ez így van, de az aláírók listáját megvizsgálva megdöbbentő, hogy közülük hányan foglalkoznak kriptovaluták eladásával, és hányan pedig azok tartásával. Nagy különbség van egy befektetés forgalmazásának és megvásárlásának gazdaságossága között – és ebben szinte mindig a háznak a jobbak az esélyei, mint a vásárlónak. Bár ezeknek a támogatóknak igazuk lehet abban, hogy a kriptovaluták erőteljes innovációnak számítanak, amely tartósan meg fogja változtatni az üzletmenetet, azonban ebből nem mindig az következik, hogy egy fontos innováció nagyszerű befektetést jelent, különösen egy korlátozott választási lehetőségekkel rendelkező egyéni befektető szemszögéből. Az internet forradalmasította a vásárlási szokásainkat, de nem sok Pets.com befektetőt látok mosolyogni. Ha a nagyobb globális versenyképesség ígérete meghozza gyümölcsét, a befektető kihasználhatja ezt az előnyt egy diverzifikált részvényportfólió birtoklásával. A kriptovalutákba közvetlenül a saját megtakarításainkkal vagy nyugdíjszámlánkkal belevetni magunkat nem feltétlenül a legbölcsebb módja a részvételnek. Ugyanis többféleképpen is lehet játszani egy trendben!
Amikor a befektetőket olyan tevékenységekbe taszítják, amelyeket nem teljesen értenek, eddig nem teszteltek, vagy amelyek meghaladják a kockázati képességeiket, abból nagyon rossz dolgok sülhetnek ki. A kriptovaluták egy túlértékelt befektetési lehetőség minden jellemzőjével rendelkeznek. Ez nem jelenti azt, hogy innovációként ne lenne óriási jelentőségük, vagy hogy egyes befektetők számára ne jelenthetnének méltó befektetést. Mégis, a diszkréció itt a bátorság jobbik oldala lehet. A szolgáltatás népszerűsítésére irányuló, egymásra gyakorolt nyomásgyakorlás nem csak a szolgáltatás megvásárlóit teszi kockára, hanem gyakran a nyomásgyakorlóra is visszaüt. A pénzügyi szolgáltatások egy bizalomra épülő üzletág. E bizalom megsértését nem lehet egykönnyen elfelejteni. Lehet, hogy a kriptovaluták a következő nagy ötlet, de más szempontból ez csak a vagyonkezelési ágazat integritásának legújabb próbája. Egy dolgot biztosan tudunk: azok a cégek, amelyek túlságosan reklámozzák magukat, valószínűleg megbuknak majd ezen a teszten.